nuffnang gadget

Nuffnang Addsense

Wednesday, February 15, 2012

DEBAT DIRAJA 2012 (A STEP TO BE THE CHAMPION)

15 feb 2012

Today is my last day at Science University of Malaysia (USM) for participating Royal Debate 2012. This morning, Usim Arabic debator just show their last debate performances for Final Stages and the result would be announce tonight. I hope that USIM team able to create a name for this debate tournament..amin. 

USIM (pembangkang) VS UIAM (kerajaan)

usul debat :
"adakah kita perlu mendedahkan gambar@identity pesalah yang ditangkap tetapi belum disabitkan bersalah."

pembawaan kerajaan dalam membuka konsep adalah sangat menarik kerana pendedahan ini melihat kepada maruah seseorang yang baru sahaja dituduh telah di gembar gemburkan seperti sudah bersalah. selain itu, ia juga mendorong kepada sub-judice dari masyarakat terhadap orang tersebut walaupun dia belum disabitkan bersalah.



manakala pembangkang bangkit dengan mengatakan, pendedahan identity itu perlu dilihat dari dua aspek dan selalunya wartawan akan mendedahkan isu-isu yang berkaitan jenayah (criminal) dan lebih di fokuskan kepada kes yang berprofil tinggi. Maka, kelebihan pendedahan ini dilihat dari pembawaan kes-kes mahkamah yang lebih memudahkan sesi perbicaraan apabila adanya saksi baru yang tampil menjadi saksi kes. Selain itu, ia juga memudahkan pendakwaan, contohnya kes pendakwaan susilawati. selepas pendedahan, semakin ramai yang membuat laporan polis tentang kejilangan waris yang pernah berhubung dengan suspek (peguam) yang sama.

fakta kedua, seandainya identiti ini dilindungi, ia boleh membawa kepada penipuan pendakwaan atau perlaksanaan ke atas tertuduh yang berfrofil tinggi. contohnya kes Altantuya yang melibatkan tertuduh dikalangan mereka yang berprofil tinggi hinggakan banyak kekeliruan terjadi semasa perbicaraan kes dan pengumuman keputusan. Sehinggakan tertuduh dibenarkan untuk tidak hadir ke mahkamah dek kerana berjawatan di dalam pimpinan negara.

keputusan perlawanan : UIAM menang.






RUJUKAN :

 

No comments:

terima kasih..datang lagi


inna solati..wa nusuki..


FRIENDS

coretan rinduku

Labels

SMILE

Life's Too Short
Grab a Funny Picture from pYzam.com

Search This Blog