nuffnang gadget

Nuffnang Addsense

anybody interested, just click on it to Follow by Email

Friday, July 31, 2009

musykilku pd soalanmu



kata orang : "bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.."
"bila bersama kita kuat, bila berpisah kita lemah"

macam-macam kata-kata hikmah n hukamak yg boleh kita gunakan bagi melambangkan kehidupan bersama itu penting..tp pernahkah kita terfikirkan..adakah kita sentiasa bersama yg berhak ke atas keseluruhan urusan kita...

persoalan "hai,sorang je ke?""awak sorang je ke datang program ni?""eh, awk xda geng ke?"
ana pelik...sedangkan ana tak pernah rasa keseorangan..tak pernah rasa kesunyian..n ana yakin sahabat-sahabat ana pun boleh buktikan..ana bukan moody n fierce person..
why?????shuold i tell this??

em..fil haqiqah..ana tak pernah keseorangan..tak pernah hilang sahabat..ana ada sahabat baik,rapat, dimana-mana, bebagai U,kos n program,negeri..n macam-macam..
but, I already had my best friend,belove n importan friend in my life...
bukan sekadar teman tp sntiasa setia disisi ana walau sudah banyak kali ana lalai n leka..ana suka-suka hati tingglknNya..tp kasih sayang n caring pdNya tidak pernah hilang..malah bertambah lagi..alangkah untungnya dirimu andai mampu merasa cinta Ilahi..cinta kasih yg tiada ternilai..tempat bergantung harap yg tidak pernah putus, tempat mengadu yg tidak pernah mengeluh..hanya pada ALLAH diserahkan hati ini..tmpt pengharapan yg tidak bertepi..tidak akan ditinggalkan walau sekali..terima kasih Ya Allah..bimbinglah hati kami agar sentiasa berada di jalan tarbiahMu.. stakat ini dlu sampai disini..doakan mg kita sntiasa terbuka hati u mendapat hidayah_NYA

Thursday, July 16, 2009

KALAM SAKAN ISRA' MIKRAJ



disampaikan oleh:
1. ustaz Abdullah bin Jalil (USIM)
2.ustaz Mohd Izhar bin Mohd Arif (UKM)

ana sekadar nak berkongsi sedikit ilmu yg ana dapat semalam..
ramai org sibuk mengejar malam terbaik..dikatakan ingin membuat amalan sebanyak mungkin supaya diampunkan dosa...tp malam len dok tidur tak sedak pa..bertuah dak?
macam2 manusia ni...ada yg sibuk puasa bulan ramadhan tp solatnya tidak..siap selamba pulak tu..tak rasa bersalah langsung..

sedangkan pernah x kta terfikir? cara di fardhukan solat lebih banyak protokolnya..lebih tinggi keistimewaanya...Nabi Muhammad s.a.w telah mengadap Allahu rabbana untuk mendapatkan hanya 5 waktu ntuk mengerjakan solat...subuh,zohor,asar,maghrib,isyak...sekejap je..sikit je..tp masih ramai yg abaikan..terlalu ramai yg lekehkan...
fikir: "mengapa solat 12 difardhukan bukan dengan wahyu biasa (tidak sama denganpensyariatan ibadah yg len?)

baginda tepaksa berjalan jauh dari masjidl haram ke masjidil aqsa(ikut logik perjalanan memerlukan 40 hari), dari sna baginda bertolak pula ke sidratul muntaha..melalui 7 lapisan langit..yg disetiapnya terdapat malaikat yg menjaga di lapisan masing2..

peristiwa israk mikraj berlaku pua ketika nabi berada dia dalam kesedihan, kehilangan isteri tercinta Saidatina Khadijah..seorang pedokong dan sumber kekuatan buat baginda...yg di gelar " "... selepas khadijah, bapa saudara tercinta, Abu Talib pula mengekori...kesediahan baginda akhirnya ditenangkan sdn oleh Allah...sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha bijaksana dalam mengatur yg terbaik buat hambaNYA..apatah lagi buat kekasihNYA Muhammad bin Abdullah....

kadang2 bila trlalu banyak membaca, kita akan terbaca juga crita Israiliyat tntg israk mikraj yg direka2..mka hati2la dlm bacaan anda..kalau nak ikutkan landasan Nabi yg betul, pelajarilah Sejarah Nai yg sebenar2nya..InsyaAllah disitu kita tidak akan lari dari landasan ISLAM yg sebenar...

terlalu banyak yg nabi lalui n tempuhi hingga hampir2 membawa maut untuk memastikan ISLAM sampai pada kita tp apa pengorbanan kita pda baginda?susah sikit pun dah tak tahan..dapat c mna2 sabjek dah senang2 salahkan lecturer yg mngajar..mna nak dapat kbrkatan...Nabi diuji n di timpa pelbagai dugaan bukan untuk saja2 tp untuk mengangkat martabat baginda...tp kita?bla ditimpa dugaan, kita suka menunding jari pd yg lain..np tidak salahkan diri..ingatlah Allah beri ujian hanya untk menghapuskan dosa kita n sebagai kafarah atas kelalaian kita padaNYA...

LECTURER UDM


CONGRATULATION TO ALL UDM STUDENT...
akhirnya UDM dah berjaya mengadakan MAJLIS KONVOKESYEN KALI PERTAMA...
walaupun ada yg kata tak nampak grand mcm org ln tp ana tetap bangga n bersyukur...
disini ana mohon maaf pada barisan PENSYARAH FKI UDM...atas tunjuk ajar dan dorongan selama ana belajar di sana..berkat ajaran ustaz ustazah ana berjaya dengan cemerlang n dapat sampai ke thp ini...terima kasih ustaz ustazah..n suma lecturer...
ustzah rosmalizawati,En.Saiful Bahri,ustazah hayati,en.wan Saifudin,ustzah sh hamadiah,ustzah sh.madihah,ustzah Ramlah Mat Ali, En.Wan mohd Nasir,miss junaidah,ustaz faizol,ustz farid,ustaz ismail,ayah wan,ustz rahim,ustzah normila,ustz akilla mamat,ustz fauzi,ustzah kasimah,ustz said,ustzah noorraihan,ustz taufik(uia),sir taufiq,dr.Rohaizan,dr.norizan,ustaz Abdillah Hisyam..(musyrif yg best..terima kasih atas tunjuk ajar ustaz n syukran markah ustaz)...n ramai lagi lecturer yg terlalu banyak jasa mereka dlam hidup ana..terutama Dr.Hakim n ustaz engku yg banyak membntu dlam ana jalankan persatuan..n progam..n suma lectrer UDM..terima kasih..kejayaanku adalah berkat doa kalian n tidak terhingga TERIMA KASIH buat ummi n abi yg sentiasa disisi..En.AHMAD SHUKRI B.HJ OTHMAN..PN HASMAH BT ABDULLAH..LOVE U ALL SO MUCH..mg panjang umur murah rezeki

Monday, July 6, 2009

TERUSKAN PERJUANGAN


TERUSKAN PERJUANGAN KALIAN..ANAK-ANAK MUIDKU SAYANG...doa ustazah sentiasa mengiringi kalian..miss u all n take care..

1- 3KEJORA...2..4 ZUHAL..3. 1 ZUHAL...4..3 MUSYTARI(USTAZAH MINTA MAAF TAK SEMPAT BERGAMBAR DENGAN AWAK SUMA)

maafkan ana


salam kasih sayang dari ana...
at first, i would like to say sorry...for what?
because i'v no time to write on information or an article about a month...
i really busy...teching didn't finished..i continue study at USIM...the orientatation week start on 26 of june..we then..enter the ELSP n ALSP proram..that stand for English language support programmed..what an interesting program n i got many knowledge..
my best experience here...i can talk to many foreigners...from Nigeria..Indonesia..Iran..n Libya...i already had talk with them..4 da 1st time in my life..quite nervous but interesting..i just need to be confidence..the vocab wil come soon..while ur talking..i try to speak n arabic but..i've no confidence..so, i just speak in ENGLISH with them..but, i dare myself to speak in english n arabic fluently ..two years more..pray 4 me..instead USIM is the best pace 4 me..i think..because of the Islamic views..n bi'ah..

terima kasih..datang lagi


inna solati..wa nusuki..


coretan rinduku

Labels

SMILE

Life's Too Short
Grab a Funny Picture from pYzam.com

Search This Blog