nuffnang gadget

Nuffnang Addsense

anybody interested, just click on it to Follow by Email

Monday, July 9, 2012

kawal marah anda..dengan terapi pernafasan


mingu lepas,selpeasa terdengar berita yang mengejutkan 
malah diriku ini juga dikaitkan
resah dan marah juga rasanya
tambahan apabila kita tidak diberitahu tentang kesudahan isu itu..
semua perasaan negatif dan hasutan syaitan menguasai diri
tapi..ianya berlalu
apabila saya diam dan menenagkan diri
positifkan minda
n yang plg penting
bila dapat SMS dari dia 
baru semua terasa lega
ego jugak aku ni..
tersepitku di persimpangan hati dan perasaan..hehe

tp semua itu buat diriku berfikir
adakah samapi ke sudah aku akan hanya menunggu orang memulakan dulu? so, i chnge it..
anda? bagaimana?? jom..kita berubah..

yes !! padan muka !!
aku dah puas hati
baru kau tau aku ni sapa ??
erm, berani dia cabar aku??
sapa suruh dia kacau kawasan aku
erm..
macam-macam lagi kata-kata "PUAS" yang anda kan lontarkan apabila anda melayan rasa marah
tapi , 
pernahkah anda berfikir sejenak sebelum anda berkata-kata
pernah kah anda berehat sebentar sebelum marah
pernahkah anda duduk ketika anda sedanga berdiri
pernahkah anda berwuduk sedangkan itu yang sering dituntut
pasti tidak..
so, lps2 ni, cuba kita sama-sama kawal marah
HOW???
maka, ada pelbagai cara yang dilakukan oleh pelbagai manusia ketika dia cuba mengawal marah
ada yang makan banyak2
ada yang tidur
ada yang baling barang
ada yang marah orang lain (replacement)
ada yang marah org tu terus
ada yang lari kuat2
ada yang gi main game laptop
ada yang nangis sepuas hati
ada yang bercakap dengan teddy bear @ anak patung
ada yang bercakap dengan gambar
ada yang TERSENYUM (yg plg susah nak jumpa)
tapi..
ramai yang tak pernah fikir
cara nak hilangkan marah tu
dengan cara atasinya
secara bijak
nak tau macam mana?
erm, cubalah cari tempat lapang
lari dari kekalutan, serabut dan stress itu
pergi ke tempat lapang (dicadangkan dekat taman @ ruang yang luas)
Berdiri dengan menjarakkan kaki dan longlaikan tangan disisi
Pejamkan mata dan biarkan kepala tunduk kehadapan
Tarik nafas perlahan-lahan melaui hidung sedalam kiraan 5
Hembuskan nafas perlahan-lahan melalui hidung
Setting minda anda berada dalam keadaan lega dan tenang
Ulangi langkah diatas sebanyak 5-10 kali sehingga anda merasa tenang dan relaks
akhirnya buka mata anda perlahan-lahan

rupanya ramai yang sedang melihat gelagat anda (hahahaha...)


1 comment:

Anonymous said...

marah...boleh buat kita tak tentu arah..
marah..boleh buat kita hilang teman
marah..boleh buat kita hilang kawalan..
marah...boleh buat kita merana

so, jgn ikut marah ea..

terima kasih..datang lagi


inna solati..wa nusuki..


coretan rinduku

Labels

SMILE

Life's Too Short
Grab a Funny Picture from pYzam.com

Search This Blog

Loading...