nuffnang gadget

Nuffnang Addsense

anybody interested, just click on it to Follow by Email

Tuesday, July 10, 2012

PERKAHWINAN - 1

P • ♥ Penyatuan jiwa dua insan...
E • ♥ Elemen cinta dan kasih sayang...
R • ♥ Restu ibu ayah dan redha Illahi diharapkan..
K • ♥ Kahwinilah dia krn agamanya bkn krn harta dn kcantikan..
A • ♥ ALLAH menghalalkan satu ikatan,usah dcari lagi yg haram..
H • ♥ Hanya sabar rencah memperkukuhkn ikatan..
W • ♥ Wanita dan lelaki saling lengkap-melengkapi..
I • ♥ Inilah fitrah dari Illahi..
N • ♥ Niat ikhlas dan suci utk menghalalkan sebuah ikatan cinta..
A • ♥ Anak-anak adalah anugerah yg amt bernilai..
N • ♥ Nun di akhirat nnt dapat balasan drpd apa yg kte lakukan





huhu..MARRIAGE..


everybody want it!!
especially at the time we find a suitable and understanding person
who seems very suit and complete to fill in our everlasting life

talking about me..
i also want to build the mosque ( get marriage)..
since i was in 18 years old..i like a boy..(now 24)
he is very good boy..silent..do not give response to any girl who like or love him..he is an Islamic style and very humble..
his name is ........ (hehe)


then, after that, what a surprise, he had been my partner for a club in my courses..although i like him, but we always got a fight..argue   especially at the time i want to organize the visit for our courses.
this visit had not been done after 7 years and i want to make it again..it was very suffer and i can do it successfully with around 44 people joining it happily..


Alhamdulillah..


then,starting that time, i realize that i able to be "someone" and can do many valuable things..
my life started step by step..
i then given a a position as a secretary of the club, the commitee for two more club (entrepreneur and volunteer club)..
then, i started my 1 business by selling nasi lemak every weekend that i need "his" help to buy it outside ( coz i don have transportation)..i pay for his petrol..
at that time, he don get angry with me anymore..
we sometime get fight but we solve it..
he had been one of my close friends,
i also have many boys who would like to be my friends..

and sometime he shows his jealous..but..
i don't want to be so "perasan"..
so i ignore that feeling..
although there are many boys ask for me to be their partners or girlfriends..
i insist and ignore them politely..
then, some of them now be my best friends..
i know..many girls in may class like and love "him"..
I realize who am i and I try to change my feeling..
from love to friends..i'm okay for that..
although it is a bit suffer and sadness at that time.
for me, he still be my friend or bestfriend..


we end the diploma study..
we get separated..
he ask me to forget him and this friendship..
I was a replacement teacher at that time..
he told me that he want to pursue his study far away..
at first, he insist to tell me..
but then..
he tell that he want to pursue his study at Jordan..


Alhamdulillah..he got what he want..
he had told me before..
that he wannt to pursue his study..
at Mesir..
than he got Jordan..
Allah always be with them who love HIM..





I always pray for his safety..
I always pray for his success
I always pray that he will find someone who is very suit to him..to be his life partner ever after..





Monday, July 9, 2012

kawal marah anda..dengan terapi pernafasan


mingu lepas,selpeasa terdengar berita yang mengejutkan 
malah diriku ini juga dikaitkan
resah dan marah juga rasanya
tambahan apabila kita tidak diberitahu tentang kesudahan isu itu..
semua perasaan negatif dan hasutan syaitan menguasai diri
tapi..ianya berlalu
apabila saya diam dan menenagkan diri
positifkan minda
n yang plg penting
bila dapat SMS dari dia 
baru semua terasa lega
ego jugak aku ni..
tersepitku di persimpangan hati dan perasaan..hehe

tp semua itu buat diriku berfikir
adakah samapi ke sudah aku akan hanya menunggu orang memulakan dulu? so, i chnge it..
anda? bagaimana?? jom..kita berubah..

yes !! padan muka !!
aku dah puas hati
baru kau tau aku ni sapa ??
erm, berani dia cabar aku??
sapa suruh dia kacau kawasan aku
erm..
macam-macam lagi kata-kata "PUAS" yang anda kan lontarkan apabila anda melayan rasa marah
tapi , 
pernahkah anda berfikir sejenak sebelum anda berkata-kata
pernah kah anda berehat sebentar sebelum marah
pernahkah anda duduk ketika anda sedanga berdiri
pernahkah anda berwuduk sedangkan itu yang sering dituntut
pasti tidak..
so, lps2 ni, cuba kita sama-sama kawal marah
HOW???
maka, ada pelbagai cara yang dilakukan oleh pelbagai manusia ketika dia cuba mengawal marah
ada yang makan banyak2
ada yang tidur
ada yang baling barang
ada yang marah orang lain (replacement)
ada yang marah org tu terus
ada yang lari kuat2
ada yang gi main game laptop
ada yang nangis sepuas hati
ada yang bercakap dengan teddy bear @ anak patung
ada yang bercakap dengan gambar
ada yang TERSENYUM (yg plg susah nak jumpa)
tapi..
ramai yang tak pernah fikir
cara nak hilangkan marah tu
dengan cara atasinya
secara bijak
nak tau macam mana?
erm, cubalah cari tempat lapang
lari dari kekalutan, serabut dan stress itu
pergi ke tempat lapang (dicadangkan dekat taman @ ruang yang luas)
Berdiri dengan menjarakkan kaki dan longlaikan tangan disisi
Pejamkan mata dan biarkan kepala tunduk kehadapan
Tarik nafas perlahan-lahan melaui hidung sedalam kiraan 5
Hembuskan nafas perlahan-lahan melalui hidung
Setting minda anda berada dalam keadaan lega dan tenang
Ulangi langkah diatas sebanyak 5-10 kali sehingga anda merasa tenang dan relaks
akhirnya buka mata anda perlahan-lahan

rupanya ramai yang sedang melihat gelagat anda (hahahaha...)


Sunday, July 8, 2012

HiDuP DAN rOdA ..ada persamaannya..

HIDUP INI
ANDAI HARI INI KITA DIATAS
ESOK 
BELUM TENTU SAMA
KITA MUNGKIN DI BAWAH..
ATAS DI TANGGA TERENDAH..


Itulah kata-kata bicara orang yang sering bijak berkata-kata.. 
 sebagai manusia..
kita tak lari dari segala kesilapan, khilaf dan dosa..
kerana ia mengajar kita pelbagai perkara..
memperbaiki segala kekurangan yang terkadang tak nampak dimata..
mengubah pandangan serong yang sering dipandang pada manusia biasa
menutur dengan lebih berhati-hati dan bijaksana

Alhamdulillah..
walaupun diri ini telah banyak terlalai dan terleka
melakukan dosa dan nista
yg terkadang tidak disangka dek panjangnya akal manusia
namun, itulah manusia..
yg sering lupa..
dalam bahasa arabnya (nasaya) yang bermakna
 lupa.. lalai ..leka..


tapi percayalah..
walaupun sebesar gunung pun kita
ingatlah teman
ALLAH itu MAHA PENGAMPUN, PENGASIH & PENYAYANG
walau kita bukan anak kiai agama, 
bukan juga anak to guru atau ulamak..
kita sudah tersempang jauh dari jalanNYA sebelum ini
kita tidak pernah menjalankan hukum agama
serta tak mengedahkan kehendak Tuhan yang Maha Berkuasa
tapi,
Hidayah itu milikNYA..
Allah akan membuka pintu hati kita bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan sesiapa yang menghendakkanNya
Allah tidak pernah meletakan kita berbeza taraf, pangkat dan level..
kerna
ukurannya..adalah..
HATI
dan Amalanmu
andai hari ini kita ingin berubah..
ingn bertaubat
TERUSKANLAH

jangan hentikannya
kerana disaat itu..ingatlah..
masa kita didunia ini sudah tidak lama
mungkin hanya sedepa gerakan
mungkin setapak tangan nyawa
atau
mungkin hanya lagi sekali lafaz

وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ

Artinya : “Dan Dialah yang menerima taubat dari hamba-hamba-Nya dan memaafkan kesalahan-kesalahan dan mengetahui apa yang kamu kerjakan,” (QS. Asy Syuraa : 25)



Meski seorang hamba telah melakukan dosa terhadap-Nya dengan melanggar segala perintah-perintah-Nya atau melakukan larangan-larangan-Nya, melupakan-Nya dan mengabaikan rambu-rambu-Nya kemudian orang itu mau bertaubat atasnya maka sesungguhnya kegembiraan Allah dengan taubatnya melebihi kegembiraan salah seorang yang kehilangan untanya lalu menemukannya kembali.


maka
jangan berhenti dengan hanya niat
tapi teruskanlah dengan langkah dan perbuatanmu
teruskan dengan semangat juangmu
jagna gentar untuk bersemuka yang lain
kerana perubahanmu itu sebenarnya akan dihormati
malah, kamu lebih beruntung
kerana dirimu merasa pahitnya hidup,
sengsaranya dosa dan maksiat
dan peritnya pabila jauh dari cintaNYA
dan disaat itu
dirimu akan lebih dekat denganNya
kerna dirimu ingin membersihkan segala titik hitam yang tertanda
yang menghancurkan iman n jiwa
yang menghitamkan hati 
yang meresahkan perasaan dan cinta
hingga kita kabur
hanya dengan pandanga dunia..

ingatlah..
sedangkan Nabi tidak dapat mengIslamkan bapa saudaranya yg tercinta
kita sangat bertuah kerana terpilih mendapat hidayahNYa
maka hargailah ia
sebelum ia pergi atau ditarik semula
janganlah pandang nasihat itu dari siapa
tp lihatlah pada isi dan penyampaiannya
selagi ia tak bertentngan dengan agama
dan boleh membantu kita
hayatilah

-doakanku jua agar sehebat iman Asma' Abu Bakar dan setabah Fatimah dan  mindaku sehebat Aisyah al Humaira

rujukan dari :

terima kasih..datang lagi


inna solati..wa nusuki..


coretan rinduku

Labels

SMILE

Life's Too Short
Grab a Funny Picture from pYzam.com

Search This Blog