nuffnang gadget

Nuffnang Addsense

anybody interested, just click on it to Follow by Email

Tuesday, December 22, 2009

lelaki n wanita berbeza..


LELAKI
Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa
gadis bujang ditanggung oleh bapanya.
Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak
perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.

BERATKAN?
Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atasibunya dan
sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya
terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya
perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau
buat takbaik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun
begitu isteri boleh membantu. Haram bagisuami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini.

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung.
Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya sepertigunung
dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih
panjang daripadalelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnyadosa- dosa yangditanggung (ikut kajian laa..)

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT.
Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah
kira-kiranya.

WANITA :
Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin dari
suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.
Saksinya kurang berbanding lelaki. Menerima pusaka kurang dari lelaki.

Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.
Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.
Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada
pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya??
Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat
yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar
bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali
lebih utama dari bapanya . Bukankah ibu adalah seorang wanita ?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik
peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya , manakala lelaki
menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan
anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap
saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di
mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahidkecil. Manakaladosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabk an terhadap 4 wanita :
1. ibunya ,
2. isterinya ,
3.anak perempuannya , dan
4. saudara perempuannya.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4
org lelaki ini :
1. suaminya,
2. ayahnya,
3. anak lelakinya dan
4. saudara lelakinya .

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga
yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja :
1. sembahyang 5 waktu
2. puasa di bulan Ramadhan
3. taat suaminya dan
4. menjaga kehormatannya .

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat
akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut
menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa
perlu mengangkat senjata.
MasyaALLAH.. .sayangnya ALLAH pada wanita .....

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang
lelaki , tetapi ingatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa
disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi
pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita
sebaik-baiknya. ..supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang
mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA..

"Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu
berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu
bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan
segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya.(Ali- Imran:103)

Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia itu, anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun diaberperi-peri memberikanalasan untuk membela diri "


Thursday, December 17, 2009

ELSP & ALSP



assalamualaikum n hav a good day...
how sweet our life if we can fulfill our life with many thing that can bring happiness to all people around us..
my exam already finished on November 12...n then i had go through ELSP&ALSP programme that stands for arabic language n english language support programme on 1 disember...
for the 1st time i join ELSP&ALSP (1)..its not very interesting, but for ELSP&ALSP (2)..i feel its quite enjoy n very sporting classmate...
i feel very enjoy when the da we need to present dikir arab n i 'd been chosen 1 of 6 debater in class...i got many experience n knowldge...they are all very cheerful, friendly,n cool...
thanks 4 everything n thanks 4 da nice friendship..may Allah always care of us..
this year gonna end about a few days more..n next sem i gonna try n face many obstacles n new experiences...last year i had been a shopkeeper as my paet-time job n next sem i i had been invited to join new bussiness that i doesn't had enough experience to handle it...but my friends trust on me n on our ability..so dis 20 i'll back to USIM again to manage new bussiness that is "printing, selling computer accessories n make banner n banting"
so, anybody who intersted, just contct me... "harga bisa dirunding, hehe"
well, actualy anything we do or gonna do in our life is the best fate for us, so do it honestly, handle it wisely n made it perfectly...
IsyaAllah, HE will give us the best for how much we sacrife to get it..
but da more important is...jujurlah dalam setiap urusan, jgn ada rasa inginkan dunia melebihi sglnya, ia hnya sementara buat bantuan bekalan kita kesana...
i'm not da kind but always trying to be a kind is a good attitude
manasihati n mengingtkn ialah sumer kekuatan mukmin yg soleh



Friday, December 11, 2009

2012-inginkan satu perkongsian..

salam ceria n bahagia utk semua pembaca..
dah lama ana tak mengisi ruang posting ana ni dgn input n ilmu yg baru...
rindu rasanya nak berkgsi n membaca posting sahabat2 ana yg len...
tmbah tersentuh bla shbt ana tnya :"nti dah lma xupdate blog?"
namun, ana tetap doakan mg antum sentiasa di bwh rahmatNYA selalu...
yelah...kdg2 dugaan dtg tnpa disangka n di duga...ia hadir tnpa mengira masa...
ana sdn pun, baru2 ni dah merancang n dah pun trlibt half sbg ajk (wehdah09)"konvensyen pndkwah muda"
tp siapa sgka, Allah uji dgn maslh kshtn yg bl2 xmmbnrkn..
n bgtu jg da shbt ana yg ingin join, tiba2 ana dpt berita, beliau telah kembali ke Rahmatullah krna lemah jntg..lagipun..
sejak semenjak dua menjak ni...ana dengar ramai yg telah kembali ke Rahmatullah dengan pelbagai cara...doa2 kanlah moga kita berada dekat dgnNYA di pengakhir hayat kita. dahla ramai dikalangan mereka terdiri dr org yg dikagumi agama n aklaknya..tak kiralah disisi org kg @ masyrkat..
apakah dunia dah makin ke penghujung?
hinggakan ramai org bek2 dah di "ambil" lebih awal?
bagaimana kita ? sudah hampirkah masa kita?
hakikatnya, tiada siapa yg mngetahui perkara ghaib ini walaupun manusia mampu mengkaji tp Allah yg menetapkan segala ketentuan..
bla cerita tntg kajian manusia, teringin nak setuh tng movie yg kerap dikatakan ni
2012
adkah anda baru sedar?
tak lma lepas kuar filem tu, da tv3 minta komen dr artis2 n wrtawan..
" ish, aku rsa memang nak bertaubatlah balik ni"
"dahsyat betul crita ni, insaf rasanya"
ni antara kmen yg ana ingt tak ingt..tp ada sesuatu yg lebih menarik hati bila tgk satu isu dlm sebuah magazine..
"2012, adakah kiamat boleh diramalkan?"
ana teringin jugak nak dapatkan komen dari isu ni..mungkin ada sahabat2 yg boleh brkgsi cerita n idea..
ni ana sediakan sebuah lagu yg bertajuk
DARI ALLAH KEMBALI KE ALLAH

Bilamana kau diuji
Dengan ujian Tuhan
Serahkanlah pada Tuhan
Jangan bersusah hati

Berjuanglah kau selalu
Jangan berputus asa
Semuanya dari Allah
Akan kembali ke Allah

Bersabarlah kau bila diuji
Bertawakal kepada Allah
Jangan pernah kau berkecil hati
Allah bersama kita

Janganlah kau ratapi
Sesali yang terjadi
Hingga bersusah hati
Dirimu kau sakiti

Janganlah kau takuti
Hadapi yang terjadi
Ujian yang menimpa
Sabarlah menerima

Jadikanlah iktibar
Kisah dimasa lalu
Bentuklah pribadi
Yang berakhlak mulia
Ambil hikmah darinya
Mohon pimpinan Tuhan
Agar kita semua
Hidup tenang bahagia


terima kasih..datang lagi


inna solati..wa nusuki..


coretan rinduku

Labels

SMILE

Life's Too Short
Grab a Funny Picture from pYzam.com

Search This Blog