nuffnang gadget

Nuffnang Addsense

anybody interested, just click on it to Follow by Email

Friday, September 25, 2009

PENATNYA bekerja..NIKMATNYA berpuasa




kedai ana kijer...simple.com enterprise..

salam kasih sayang n moga ceria2 selalu..ana minta maaf kalau skali ana posting banyak2 skali..payah skit internet network kt usim..u baru,tak meluas lagi..hu3...erm,
ana tak berniat nak bercerita tntang diri tp teringin nk berkongsi serba sikit pngalaman diri yg jahil..Alhamdulillah..ana masih diberi kesempatan u teruskan hidup n merasai nikmat berpuasa u kali ini,malah di kurniakan panjang umur u menyambut hari kemenangn umat Islam..eidul Fitri..syukur juga pdNYA..u kali pertama ana tak pernah tinggal sahur dalam Ramadhan..kalu zaman sek. n duk KuSZA dlu..hari2 last,memang comfirm tgl..np ek? malas ? tak sedar ? ntahla..
seronok btl puasa kali ini..walaupun ana just duk kat Malysia..nak bandingkan ngn sahabt2 len yg duk di luar ngara..kecil n hina rasa diri ni..tp ana masih bersyukur nk dibandingkan ngn dulu..

.......surah Az-Zukr:67........ "Pada hari itu sahabat-sahabat karib: Setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh)."

keseronokan paling terasa time berbuka ngn housemate yg memahami..5 orang kami terasa spt adik beradik..semuanya org ptai timur..k.fatin n wahida org ganu..hayati n jamiah pula sama ngri ngn ana..jadi budu n sambal tempoyak tak pernah tinggal,ikutla lauk pe pun yg kami beli..Alhamdulillah Ya Allah.terima kasih atas nikmat kasih sayang ini..cuma kadang2 ada diantara kami yg masih ada kelas malam..tak dapatlah sama2 berbuka,jadi enset jd penghubung mengucpkan selamat berbuka..begitulah jg kalu ana prgi berbuka di rumah sdara@kami da prgrm masg2..maklmlah xsma course...stp hari isnin-rabu pula ana terpaksa balik lambat..sebab shift sampai pkul 7..jadi,sp2 yg di rumah akan tolong masakkan nasi dulu..slalunya ana akan berbuka dalam bas..n mcm dah rutin,bla sampai umah je ana join housemate makan..klu lmbat,ana solat dlu..mujurla dikurniakan mreka yg memahami..tp waktu lepas terawih plg seronok..kampus ana ada buat solat terawih secara berjemaah di dataran,khemah dipasang dan tikar dibentang..seronok sgt..sebab?walaupun hampir mlm2 terakhir,tp masih ramai yg memenuhi saf2 solat..yg rajin mengimarahkan pgrm qiamullail..walaupun Imamnya hanya muslimin USIM tp rasa macam di masjid Nabawi..hehhe.bla balik terawih,suasana lebih meriah bla suma ahli rumah kumpul,makan2,bercerita n bergelak tawa..andai ada teguran n tak puas hati..dibincangkan bersama..terima kasih atas ukhwah ini...masa bersahur pun tak kurangnya,andai da sorang terjaga,satu rumah dipastikan bangun,agar tidak terlepas dari mendapat dua keberkatan..
1. berkat bangun bersahur
2.berkat makan sahur
teringat ana pada hadis masa ana belajar hadis maudhu'ie dlu...
عن انس بن مالك رضي الله عنه قال رسول الله : "تسحروا فإن في السحور بركة" ص

cerita pasala kerja,Alhamdulillah..ana masih mampu walaupun terasa kepenatan n keletihan..tambah2 bulan puasa,tp janji ana tak kan ana lupa,walaupun pe yg ana buat,impian umi n abi yg dicintai..nak melihat anaknya cemerlang akademik n sahsiah tak pernah dilupa..

UKHWAH MMP_MMPP_MML>>AMAL

SYUKUR aLHAMDULILLAH..pada 4 syawal 1430H baru2 ni.ana sempat hadir ke Ijtima' AMAL sempena eidul Fitri..ramai jga yg datang..terutamanya yg badge 2003 n 2004..badge ana boleh tahan juga..dapat juga ana rapatkan ukhwah di maahad dulu kembali..rindu betul pada zaman persekolahan n zaman diri ditarbiah dan dipelihara tanpa terdedah dengan pelbagai gejala yg dapat ana lihat di IPTA hari ini..

















Sunday, September 20, 2009

SALAM AIDILFITRI..SALAM KEMAAFAN



SALAM AIDILFITRI DARI Ana BUAT SAHABAT2 PERJUANGAN DI UDM DAHULU..MOGA UKHWAH YG TERBINA KEKAL UTUH DI SANUBARI..MOHON AMPUN MAAF..ZAHIR DAN BATIN

Friday, September 18, 2009

KUALA LUMPUR..10 days END OF RAMADHAN..


RAMADHAN KAREEM :1

......KUALA LUMPUR....



Is the one of the most famous place to all malaysian and tourist to go for a shopping or visit.There’s too many shop and mall.. so, for this eid day.. i n my friend also spent our weekend to see how’s the celebration of the city,we’re 8 (nati,ira,syikin,wahida,c-la,dila,shila n me)...


instead of buy something to bring home, I also wanna see..hows people fullfill the end of their Ramadhan..maybe I’ve heard so many negative statement or comment from others..either from friend or media..now, I can prove u that’s all are true..

I’ve travel for about one day there when i take the “komuter” as my ideal transport..from Nilai to Bandar Tasik Selatan...it takes about 1hour n half..start at Bangi station, there’s so many group of boys enter..i started shivered,i pray to Allah to take care of me...i look at them..they’re teenagers..just like my last school students..they’re laughing n make a noise sound among them..it make people irritates..but, they just don’t care..standing near them make me very careful of my bag n myself..my mouth had warn them not to stand beside n near me and my friends..maybe because of my fesyen or clothes..they respect n agreed without doing anything..so,while the “komuter” is running on the railway carriages..i watch what they’re talking n doing..they seems weird but i interested to think something about them..actually,i really worry..what’s going happen to our Muslim generation? what have i done to convey “dakwah” instead, we know that we belongs here n live as a caliph?i ’ve no idea..but my lips still murmur the zikr n “ayat kursi n ayat33”..wait da minute,I suddenly realize, I’ve Allah The Almighty..I then whisper “ ya Latif..ya latif..ya latif..Ya Allah Ya Tuhanku,yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..hanya CintaMU yg amat ku dambakan..serulah juga hati2 insan di hadapanku ini dengan kasih sayangMU n bukakanlah hatiku n hati2 mereka agar mudah menerima hidayah n petunjukMU..aku amat mengharapkan bantuanMU..berikanlah mereke hidayah Ya Allah..I repeat it until they get down the “komuter”..Thanks to Him for always care of me..when we arrived at da terminal,we then queue for the LRT to go to sentul Timur..thre’s so many people n they make me out of breath..i hate this..but I dare myself to be strong..I want to see everything happen before my eyes.


Our first destination is SOGO..there’s so many sales n i just saw people’s head,there’s too many people n it make me feel dizzy..urgh,i hate this..Alhamdulillah,thanks to HIM,i still can alive..i feel breathless at that time..my friends had find their own necessary n I was only with syikin at the time,but while choosing,i don realize that we had been separated.. argh..what i’m going to do? i don know yet,i just follow which way my leg lead. The people are buzy choosing n many kind of fesyen they’re wearing..nama je puasa tapi aurat tak jaga, dedah sana n sni, yg tak bertudung pun punya berlambak..pe guna puasa kalau tak ingat firmanNYA dalam surah al-A’raf ayat 26: “Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa takwa itulah sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur)”.


Yang ana peliknya, napa ramai di kedai2 tapi tak di masjid??

And another evidence from surah An-Nur ayat 31: “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.”


In our life, only two guide had been left by our prophet Muhammad, that is :Al-Quran and his Sunnah” do you remember that????


Honestly, i’ve been to SOGO for many times esp when i had a program at UPM when i was at UDM before..so,I just walk by myself finding the entrance n go along Jalan TAR..not for a fun but i’m trying to find credit. I’ve no cedit to contact seven of my friends. But, after few minutes, syikin contact me n we then met again..at 1.40pm,we fasterly went to masjid jamek to pray. Our duty to HIM is the more important to settle first..after that, we’re apart to 3 group an find our own thing..at 4.45pm,we then met again at masjid Jamek to do our duty again..to solah asr..there, i met n have talk with Fatimah az-Zahraa..she’s from Egypt..we had talk about one hour before we back to Nilam court again. She’s very friendly. You know, i also saw so many many muslim didn’t fasting..i hate to call them muslim,they’re just malay..diorang dengan selambanya minum depan orang, kalu muka da rupa non-muslim takpe gak.


In Surah Al-Baqarah ayat 185: Dalam bulan Ramadhan diturunkan al Quran sebagai petunjuk kepada manusia dan keterangan yang menjelaskan petunjuk serta perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Sesiapa antara kamu menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya) maka hendaklah dia berpuasa pada bulan itu. Sesiapa yang sakit atau musafir (diharuskan berbuka) hendaklah menggantikannya pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagi kamu dan tidak menghendaki kamu menanggung kesusahan. Hendaklah kamu cukupkan bilangan puasa dan hendaklah kamu mengagungkan Allah kerana memberi petunjuk kepada kamu, semoga kamu bersyukur.”


That night, terawih still stand as our duty n wake early for sahur n qiam is must or us n of course for all muslim,isn’t it?





terima kasih..datang lagi


inna solati..wa nusuki..


coretan rinduku

Labels

SMILE

Life's Too Short
Grab a Funny Picture from pYzam.com

Search This Blog