nuffnang gadget

Nuffnang Addsense

anybody interested, just click on it to Follow by Email

Sunday, July 28, 2013

JEJAK SEORANG USAHAWAN KAMPUS siri 1

JEJAK SEORANG USAHAWAN KAMPUS siri 1

Sekelip mata sahaja rasanya  qu mengenali seorang anak kecil yang penuh dengan impian yang tinggi dalam dirinya. Saat dia baru masuk ke dunia sekolah rendah di 4 buah sekolah berbeza..dia sudah menyimpan azam hanya ingin menjadi seorang doktor.Darjah satunya di Sek Ren Islam Al-Furqan,Perak ,sambung pula darjah 2 di Sek Ren Bt 9, Cheras, pindah lagi ke Sek Ren Islam Al-Amin Bangi, Selangor dan akhirnya pindah lagi ke ke Sek Rendah Islam Al-Hidayah, Johor. Kehidupan zaman sekolah rendahnya tidaklah terlalu hebat, cuma sebagai seorang Pengawas sekolah yang tidak ada kelebihan. Pernah dia cuba bertanding di dalam Pertandingan Syarahan tetapi akhirnya dia memalukan dirinya sendiri.Dia sendiri tidak sedar apa yg dia merapu. Tahunya, sudah di ketawakan org. Tapi, dia tidak pernah putus asa, maka dia diajak oleh guru untuk menjadi ahli pustakawan, pelumba lari rumah sukan (4x4), penasyid hari Ihtifal dan yang paling tidak dilupakan, dia diberi peluang oleh guru bahasa melayunya untuk menjadi MC semasa hari IHTIFAL secara besar-besaran 
(siap da tv lg untuk org yg duk bwh..hik..hik..tahun 2000)..
akhirnya anak ini menjadi salah seorang yang mendapat Anugerah Pelajar Cemerlang di SRI Hidayah kerna mendapat 4A upsr dan 9A upsri

dengan keputusan itu sudah cukup membahagiakannya...dia boleh jadi Doktor juga ( fikirnya sendiri..) padahal dunia yg kedepan itu masih belum bisa ditebak/dijangka..

* akhirnya, dari anak kecil yg hanya sukakan nasi ayam, apa yg diminta tidak diberikan ,hanya apa yg perlu diberikan ayah dan ibunya..akhirnya mendidik dia menjadi seperti sekarang..

seterusnya kisah dia lagi sambung ke sekolah menengah di salah sebuah sekolah agama yg tersohor di kelantan. 
Maahad Muhammadi Perempuan Kota Bharu


Friday, November 9, 2012

Public Speaking





PUBLIC SPEAKING



talking about Public speaking, i would like to share a story of my Public speaking class...it just a shock to attend the class when the lecturer suddenly started to call matric number..
everybody seems forget their matric no.. urgh...
i know, this must be an order to give a speech in front of 200 students..
Yes..it is true... all 10 of them have to give a speech on each topic given..

maybe, it is just familiar but seeing a varieties of people with their anxiety...make me think...

the first speaker called,Arief. he was given a topic dishes in Malaysia.
i know him and his potential very well. we are in the same class and we are quite close..so, as expected, he done very well... madam also praise her..

      *correct :  we have to use the english fluently and do not mix them with our slanga 

but, when it comes to the second speaker.. she was a girl..her name is atul..given a topic "my neighbour". she got a high anxiety to speak.. she just stand near to rostrum and look toward her paper.. it seems that she would reading, but, after saying 3 sentences..she stop..
her eyes seems red and going to burst out a bucket of water..but she able to control it.. so, she ask to madam for an excuse..to have her sit first, her leg seems very weak to stand...

    *correct :  try to see in different corner and just act that your look at the audience but the truth is,     you look at an empty chair or an empty corner or only their chair or hair only

    *correct :  try to speech in front of mirror or by your own everyday..hehe

the third speaker is different. he come to the front confidently. he was smiling and stand bravely. I know that he always come to the front to give a tazkirah. He started to speak and explained..but, till the end of his speech. i did not get any point. he seems thinking and searching a vocab while he was speaking. he say and repeat the same point and vocab.

  *correct :  although we have no fear to speak in front of people, but, with no preparation, no structured point..we could be very worse

  * correct : in any presentation, the language always be the barrier... even if you are good in public speaking, you could be a worse person at the front, if you could not deliver the point very well...
so? keep up reading and speaking in that language..then, you would be better and improved...
ignore those people who laugh at you and fight with the shame in your heart..okay?


Maybe this is a well-known topic among students but.... i would like to dare!!
HOW WELL you are in public speaking??..................................................

looking at OBAMA winning the election at America.. I know he deserve..
WHY ??
He able to speak convincingly...is it?
people would say, " it is normal to be a politician " ==> they have to speak very well... is it true?

so, what about a salesman? a lecturer ? a businessman? a reporter ? although a cleaner... they also have to speak well...
because of they have mouth and given a chance to speak..
so? why don't you appreciate it ? compared to those who are not able to speak, do not have a mouth or " dumb"..so, just it and speak well..
............................................................................................................

actually, do you know what actually Public speaking is ?

Public speaking is the process of speaking to a group of people in a structured, deliberate manner intended to inform, influence, or entertain the listeners. It is closely allied to "presenting", although the latter has more of a commercial advertisement connotation . ( http://wikipwedia.org )

why did people are afraid to speak?

it is because of their anxiety. you know? those who were afraid to speak in front of people also known as a disease. it was called as Social Phobia ( social anxiety disorder)

Social phobia is a persistent and irrational fear of situations that may involve scrutiny or judgment by others, such as parties and other social events.
( http://www.nci.nlm.nih.gov )


why can you get your anxiety ?


Anxiety Disorders affect about 40 million American adults age 18 years and older (about 18%) in a given year, causing them to be filled with fearfulness and uncertainty. Unlike the relatively mild, brief anxiety caused by a stressful event (such as speaking in public or a first date), anxiety disorders last at least 6 months and can get worse if they are not treated. Anxiety disorders commonly occur along with other mental or physical illnesses, including alcohol or substance abuse, which may mask anxiety symptoms or make them worse. In some cases, these other illnesses need to be treated before a person will respond to treatment for the anxiety disorder (http://www.nimh.nih.gov )


i suggest to refer to this website to learn more :
http://www.effective-public-speaking.com/

Tuesday, July 10, 2012

PERKAHWINAN - 1

P • ♥ Penyatuan jiwa dua insan...
E • ♥ Elemen cinta dan kasih sayang...
R • ♥ Restu ibu ayah dan redha Illahi diharapkan..
K • ♥ Kahwinilah dia krn agamanya bkn krn harta dn kcantikan..
A • ♥ ALLAH menghalalkan satu ikatan,usah dcari lagi yg haram..
H • ♥ Hanya sabar rencah memperkukuhkn ikatan..
W • ♥ Wanita dan lelaki saling lengkap-melengkapi..
I • ♥ Inilah fitrah dari Illahi..
N • ♥ Niat ikhlas dan suci utk menghalalkan sebuah ikatan cinta..
A • ♥ Anak-anak adalah anugerah yg amt bernilai..
N • ♥ Nun di akhirat nnt dapat balasan drpd apa yg kte lakukan





huhu..MARRIAGE..


everybody want it!!
especially at the time we find a suitable and understanding person
who seems very suit and complete to fill in our everlasting life

talking about me..
i also want to build the mosque ( get marriage)..
since i was in 18 years old..i like a boy..(now 24)
he is very good boy..silent..do not give response to any girl who like or love him..he is an Islamic style and very humble..
his name is ........ (hehe)


then, after that, what a surprise, he had been my partner for a club in my courses..although i like him, but we always got a fight..argue   especially at the time i want to organize the visit for our courses.
this visit had not been done after 7 years and i want to make it again..it was very suffer and i can do it successfully with around 44 people joining it happily..


Alhamdulillah..


then,starting that time, i realize that i able to be "someone" and can do many valuable things..
my life started step by step..
i then given a a position as a secretary of the club, the commitee for two more club (entrepreneur and volunteer club)..
then, i started my 1 business by selling nasi lemak every weekend that i need "his" help to buy it outside ( coz i don have transportation)..i pay for his petrol..
at that time, he don get angry with me anymore..
we sometime get fight but we solve it..
he had been one of my close friends,
i also have many boys who would like to be my friends..

and sometime he shows his jealous..but..
i don't want to be so "perasan"..
so i ignore that feeling..
although there are many boys ask for me to be their partners or girlfriends..
i insist and ignore them politely..
then, some of them now be my best friends..
i know..many girls in may class like and love "him"..
I realize who am i and I try to change my feeling..
from love to friends..i'm okay for that..
although it is a bit suffer and sadness at that time.
for me, he still be my friend or bestfriend..


we end the diploma study..
we get separated..
he ask me to forget him and this friendship..
I was a replacement teacher at that time..
he told me that he want to pursue his study far away..
at first, he insist to tell me..
but then..
he tell that he want to pursue his study at Jordan..


Alhamdulillah..he got what he want..
he had told me before..
that he wannt to pursue his study..
at Mesir..
than he got Jordan..
Allah always be with them who love HIM..





I always pray for his safety..
I always pray for his success
I always pray that he will find someone who is very suit to him..to be his life partner ever after..





Monday, July 9, 2012

kawal marah anda..dengan terapi pernafasan


mingu lepas,selpeasa terdengar berita yang mengejutkan 
malah diriku ini juga dikaitkan
resah dan marah juga rasanya
tambahan apabila kita tidak diberitahu tentang kesudahan isu itu..
semua perasaan negatif dan hasutan syaitan menguasai diri
tapi..ianya berlalu
apabila saya diam dan menenagkan diri
positifkan minda
n yang plg penting
bila dapat SMS dari dia 
baru semua terasa lega
ego jugak aku ni..
tersepitku di persimpangan hati dan perasaan..hehe

tp semua itu buat diriku berfikir
adakah samapi ke sudah aku akan hanya menunggu orang memulakan dulu? so, i chnge it..
anda? bagaimana?? jom..kita berubah..

yes !! padan muka !!
aku dah puas hati
baru kau tau aku ni sapa ??
erm, berani dia cabar aku??
sapa suruh dia kacau kawasan aku
erm..
macam-macam lagi kata-kata "PUAS" yang anda kan lontarkan apabila anda melayan rasa marah
tapi , 
pernahkah anda berfikir sejenak sebelum anda berkata-kata
pernah kah anda berehat sebentar sebelum marah
pernahkah anda duduk ketika anda sedanga berdiri
pernahkah anda berwuduk sedangkan itu yang sering dituntut
pasti tidak..
so, lps2 ni, cuba kita sama-sama kawal marah
HOW???
maka, ada pelbagai cara yang dilakukan oleh pelbagai manusia ketika dia cuba mengawal marah
ada yang makan banyak2
ada yang tidur
ada yang baling barang
ada yang marah orang lain (replacement)
ada yang marah org tu terus
ada yang lari kuat2
ada yang gi main game laptop
ada yang nangis sepuas hati
ada yang bercakap dengan teddy bear @ anak patung
ada yang bercakap dengan gambar
ada yang TERSENYUM (yg plg susah nak jumpa)
tapi..
ramai yang tak pernah fikir
cara nak hilangkan marah tu
dengan cara atasinya
secara bijak
nak tau macam mana?
erm, cubalah cari tempat lapang
lari dari kekalutan, serabut dan stress itu
pergi ke tempat lapang (dicadangkan dekat taman @ ruang yang luas)
Berdiri dengan menjarakkan kaki dan longlaikan tangan disisi
Pejamkan mata dan biarkan kepala tunduk kehadapan
Tarik nafas perlahan-lahan melaui hidung sedalam kiraan 5
Hembuskan nafas perlahan-lahan melalui hidung
Setting minda anda berada dalam keadaan lega dan tenang
Ulangi langkah diatas sebanyak 5-10 kali sehingga anda merasa tenang dan relaks
akhirnya buka mata anda perlahan-lahan

rupanya ramai yang sedang melihat gelagat anda (hahahaha...)


Sunday, July 8, 2012

HiDuP DAN rOdA ..ada persamaannya..

HIDUP INI
ANDAI HARI INI KITA DIATAS
ESOK 
BELUM TENTU SAMA
KITA MUNGKIN DI BAWAH..
ATAS DI TANGGA TERENDAH..


Itulah kata-kata bicara orang yang sering bijak berkata-kata.. 
 sebagai manusia..
kita tak lari dari segala kesilapan, khilaf dan dosa..
kerana ia mengajar kita pelbagai perkara..
memperbaiki segala kekurangan yang terkadang tak nampak dimata..
mengubah pandangan serong yang sering dipandang pada manusia biasa
menutur dengan lebih berhati-hati dan bijaksana

Alhamdulillah..
walaupun diri ini telah banyak terlalai dan terleka
melakukan dosa dan nista
yg terkadang tidak disangka dek panjangnya akal manusia
namun, itulah manusia..
yg sering lupa..
dalam bahasa arabnya (nasaya) yang bermakna
 lupa.. lalai ..leka..


tapi percayalah..
walaupun sebesar gunung pun kita
ingatlah teman
ALLAH itu MAHA PENGAMPUN, PENGASIH & PENYAYANG
walau kita bukan anak kiai agama, 
bukan juga anak to guru atau ulamak..
kita sudah tersempang jauh dari jalanNYA sebelum ini
kita tidak pernah menjalankan hukum agama
serta tak mengedahkan kehendak Tuhan yang Maha Berkuasa
tapi,
Hidayah itu milikNYA..
Allah akan membuka pintu hati kita bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan sesiapa yang menghendakkanNya
Allah tidak pernah meletakan kita berbeza taraf, pangkat dan level..
kerna
ukurannya..adalah..
HATI
dan Amalanmu
andai hari ini kita ingin berubah..
ingn bertaubat
TERUSKANLAH

jangan hentikannya
kerana disaat itu..ingatlah..
masa kita didunia ini sudah tidak lama
mungkin hanya sedepa gerakan
mungkin setapak tangan nyawa
atau
mungkin hanya lagi sekali lafaz

وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ

Artinya : “Dan Dialah yang menerima taubat dari hamba-hamba-Nya dan memaafkan kesalahan-kesalahan dan mengetahui apa yang kamu kerjakan,” (QS. Asy Syuraa : 25)



Meski seorang hamba telah melakukan dosa terhadap-Nya dengan melanggar segala perintah-perintah-Nya atau melakukan larangan-larangan-Nya, melupakan-Nya dan mengabaikan rambu-rambu-Nya kemudian orang itu mau bertaubat atasnya maka sesungguhnya kegembiraan Allah dengan taubatnya melebihi kegembiraan salah seorang yang kehilangan untanya lalu menemukannya kembali.


maka
jangan berhenti dengan hanya niat
tapi teruskanlah dengan langkah dan perbuatanmu
teruskan dengan semangat juangmu
jagna gentar untuk bersemuka yang lain
kerana perubahanmu itu sebenarnya akan dihormati
malah, kamu lebih beruntung
kerana dirimu merasa pahitnya hidup,
sengsaranya dosa dan maksiat
dan peritnya pabila jauh dari cintaNYA
dan disaat itu
dirimu akan lebih dekat denganNya
kerna dirimu ingin membersihkan segala titik hitam yang tertanda
yang menghancurkan iman n jiwa
yang menghitamkan hati 
yang meresahkan perasaan dan cinta
hingga kita kabur
hanya dengan pandanga dunia..

ingatlah..
sedangkan Nabi tidak dapat mengIslamkan bapa saudaranya yg tercinta
kita sangat bertuah kerana terpilih mendapat hidayahNYa
maka hargailah ia
sebelum ia pergi atau ditarik semula
janganlah pandang nasihat itu dari siapa
tp lihatlah pada isi dan penyampaiannya
selagi ia tak bertentngan dengan agama
dan boleh membantu kita
hayatilah

-doakanku jua agar sehebat iman Asma' Abu Bakar dan setabah Fatimah dan  mindaku sehebat Aisyah al Humaira

rujukan dari :

Tuesday, June 26, 2012

A PART OF LANG BUANA EDU& REC CENTRE


Alhamdulillah..
thanks to Allah for giving me a precious breath and a peaceful life..
today, Friday..22 of June..I'm free.. from my war for final exam..
for the time being, it was so suffer for this semester..
i dunno what would happen to my result for this semester..
i have miss so many class for programme and business..
i've forgot all my responsibility in a way to achieve another target in life..
i dunno...i still cannot confident with all my answer especially the research method, leadership  and abnormal psychology subject..i hope that all my lecturers will give me some marks to qualify me to get the dean list for this semester..
I'Allah, i'll do my best for the next semester..
this the transformer time, so then i could not adapt it easily..
Ya Allah, berikanlah kejayaan kepada diriku asma..
ahli keluarga ku..sahabat2ku..teman2ku...n peliharalah kami dari gangguan syaitan yang direjam..
aku insan lemah dan hina tak bermaya..
today, Alhamdulillah..I able to answer the question for Drug in Counseling completely..
I then plan with some of my friends to celebrate it at some places..
so, i dicided to be at Cyberjaya..
i was fond with the deliciousness of that restaurant
they serve the Arabian food..
it was Saba Restaurant, located near to Multimedia University (MMU)
we went there at 8.30 pm nut we went back around 11.30 pm..
it was like a ceremony for being accepted as a part of Lang Buana company
Therefore i also invite Mr. Shaharudin (managing Director) for that company for an appreciation
Thanks Goodness..i still got a chance to learn about business and I hope that i'm the valuable to develop that company..
aminn...then, i want to develop my company too..
InsyaAllah...

a memorable time there.. thank you very much to all my friends and also the staff for Lang Buana Edu and Recreational Centre.

tin,as, papa n mai..for a new team..





Friday, June 8, 2012

EXAM..EXAM..EXAM...USIM

date : 9/11/2012
location : home alone (BBN)
time : 8.34 am


ohaiyo..everybody...
Assalamualikum...
may have a nice and cheer day...
rindu bangat untuk menulis dan mencoret..
tapi masa sentiasa suntuk untuk ini...
alhamdulillah...
semakin hari, ana masih mampu mengisi hari dengan pelbagai perkara bermanfaat..

terasa hidup ini bermakna ditambah ditemani mereka yang tersayang..


http://www.innercitypromo.com/services.php


erm, pejam celik..
dah 3 tahun ku mendiami BUMI USIM ini..
pelbagai peluang, pengalaman dan cabaran yang ku titipkan disisni 
buat bekalan untuk ditempuhi di dunia kerja kelak..
Alhamdulillah, betapa sujud dan syukurku padaNYA..
walaupun dengan kesibukan mengejar cita-cita dan cinta..
Allah masih memberi peluang untukku menikmati keputusan yang cemerlang..
kini berbaki 2 sem  lagi untuk ku meneruskan kecemerlangan
agar impian bekas dekan FKP (Dr. Rushdan)  n pnsyarah kaunseling
melihatku menerima salah satu anugerah di hari konvokeysen kelak terlaksana
I'Allah.. akan ku cuba yang terbaik..
  

tanggal 11 Jun ini. semua pelajar kaunseling USIM tahun 3 akan berjuang habis-habisan..(tapi ku sendiri masih belum mampu menyiapkan perisai).. aduhai... takutnyerr...

namun, 
setiap perkara..
dalam hidup ini..
andai tidak diuji..
kita tidak akan mengerti
adakah kita sudah mengetahui
adakah kita sudah bersedia
adakah kita kuat n tabah
itulah peranannya

SO::???
HADAPILAH
lakukan yang terbaik
untuk diri impiankita
kegembiraan ibu bapa kita
kebanggan pensyarah2 kita
tauladan untuk adik-adik kita

kerna ramai yang sayangkan kita
mengharapkan kejayaan dari kita

"Seseorang yang berperibadi kuat umpama besi waja semakin dibakar oleh keadaan semakin dititik  cabaran hidup, semakin teguh dan waja untuk menghadapi hidup mendatang. Seseorang yang berperibadi lemah laksana tanah apabila diketuk oleh cabaran hidup ia akan berkecai"

with love asadenterprise@rocketmail.com


CHAIYOKKKKKK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!







terima kasih..datang lagi


inna solati..wa nusuki..


coretan rinduku

Labels

SMILE

Life's Too Short
Grab a Funny Picture from pYzam.com

Search This Blog

Loading...