nuffnang gadget

Nuffnang Addsense

Wednesday, June 23, 2010

..TERIMA KASIH ABI...



Warkah penulisan ini mengubah sedikit cara pnyampaian ana..

sengaja ana teringin menyentuh hati yang kagum dan bersyukur dengan kehadiran seorang insan bergelar abi. abi didefinisi sebagai bapa@ayah dalam bahasa melayu..
 Hj Ahmad Shukri b Hj Othman insan yang memang kukagumi dan betapa ana hargai kehadiranmu abi. Terimbas pelbagai kenangan indah bersama mu dan pengorbanan seorang bapa. Kasih mu abi tiada tandingan, kasih mu umi membawa ke syurga..syurgaku hanya dengan berkat doa dan didikan kalian..terima kasih umi abi.

SELAMAT HARI BAPA.
ku ukir kata buat insan yang bergelar abi. namun bagiku, hari bapa bukanlah sehari, tapi berhari-hari..
kalau dikirakan..dari 2004 hingga kini..dah 6 tahun abi berulang alik dari perka ke Kelantan..
tapi, apakan daya..kuasa perukaran seorang guru bukanlah terletak ditangan sendiri..sumanya hak KPM..itulah pengorbanan seorng guru..bahkan andai disingkap, pengorbanan seorng guru memang tiada bandingnya..pengorbanan mereka dalam memndidik dan membimbing untuk melihat kejayaan anak murid. kadang-kadang boleh ku tafsirkan, lebih guru dari murid. begitulah tugasan umi n abi ku..meniti hari yang berlalu dengan tabah, abi masih tabah menunggu...saat pertkaran yang entah bila akan diluluskan..agaknya kena tgu pencen kot..dahla berulang alik berseorangan setiap minggu, masalah kesihatan abi juga, amat merisaukan. mengharapkan pada ubat selalu, lelah yang datang tanpa mengira masa..aku begitu risau. Namun, pengorbanan seorang bapa memang tida bandingnya. Kesabaran abi dalam mendidik yong and adik2 memang tiada bandingnya. nak harapkan tinggi suara pun tidak, apatah lagi memukul dan rotan. abi memang cukup penyayang. teringat juga kisah kenakalanku semasa di zaman sekolah, ku pulang ke rumah terus selepas selesai PMR, esoknya guru di sekolah menghubungi, rupanya masih ada oral@ujian lisan yang masih belum diselesaikan..aduh, kena balik sorang. abi risaukan anak perempuannya pulang berseorangan, terpaksalah abi memohon cuti utk mengahntar aku, terpaksalah beli tiket pergi balik utk abi..sudahlah nak mask sekolah, dimarahi guard kerana datang pada awal pg, marahnya kerana mengganggu tidurnya yg lena. Masuk sahaja aku di pintu asrama sekolah, abi dikehendaki pulang,kemanakah haluan abi seawal jam 3pg, aku tidak tahu..ini suma salah aku.esoknya kuhubungi rumah, umi mengangkat gagang..rupanya abi lelah di perjalanan.
mungkin cukup sekadar perkongsian disini, andai disuruh menulis, takut tertukar dengan novel pulak.tp itulah hakikat, kasih dan pengorbanan ibu dan bapa kita memang tiada tandingan, kadang2 ada yang agak garang, kadang2 ada yang pendiam, kadang2 ada yg pandai melawak..tp walau sp pun dia..dia adalah seorang ayah yang tiada tukar ganti.walau apa pun reaksi ayah@abi@bapa..ia tetap bermakna..HE LOVES US..
Flower Pictures
maaf andai penulisan ini agak pelik..bukan berniat ingin berkongsi pengalaman yang entah apa, tp sekadar mengingatkan..bukan semua diantara kita masih berpeluang merasa kasih dan sayang seorang bapa..malah ada yang kini memegang peranan menggantikan bapa yang telah pulang ke Rahatullah..tiada siapa akan menyangka..ajal kan sampai bila..hargailah ibu dan bapa kita..selagi mereka masih bersama..JANGAN LUPA DOAKAN mereka...umi n abi..ibu n bapa..itu sahaja akan menyelamatkan dan memberikan bahagia pd mereka sama ada di dunia@akhirat. doa anak yang soleh penghubung bahagia..

sahabat sekalian..lihatlah hadis nie..
Maksudnya: "Daripada Muawiyah bin Haidatal Qusyairi katanya aku bertanya Rasulullah SAW, siapakah orang yang paling patut aku berbuat baik?, Rasulullah SAW menjawab : ibumu, kemudian aku bertanya lagi siapa?, Rasulullah menjawab : ibumu, kemudian aku bertanya lagi siapa? Rasulullah menjawab: ibumu, kemudian aku bertanya lagi siapa? Rasulullah menjawab : bapamu, kemudian orang yang paling hampir denganmu dan seterusnya".


(Hadis Riwayat at-Tirmizi).

namun begitu, ana masih ada isu yang ingin dikongsi..maklumat ini ana ambil dari garis panduan menyambut hari bapa rujukan dari mufti selangor..maka, perlukah ada hari bapa sedangkan pada dasarnya, kisah sambutan utk hari2 tertentu adalah berkisar ada kisah2 tertentu..fikirkanlah..namun bg ana, tak salah utk kita meraikan ibu bapa kita, namun tak perlu diniatkan pada hari2 tertentu..hari bapa ialah hari kita memberikan kebahagiaan dan membantu mereka..maka dalam urusan membahagiakan dan membantu..perlukah ada masa2 tertentu? so?
Most Beautiful Pictures - close-up of a  child
ni article yg ana copy..


Hari Bapa.
Sambutan hari bapa bermula di Amerika Syarikat dengan ideanya dicetuskan oleh seorang wanita, Sonora Dodd dari daerah Spokane. Beliau mahu sesuatu dilakukan untuk mengenang bapanya, William Smart, seorang veteran perang saudara yang ditinggalkan oleh isterinya dan membesarkan enam orang anak secara bersendirian di sebuah ladang kecil.
Hari bapa yang pertama disambut pada tahun 1910 dengan mengambil sempena tahun kelahiran William Smart sendiri.
Sejak tahun 1972, ia disambut setiap tahun apabila bekas Presiden AS, Richard Nixon menandatangani satu undang-undang awam yang menjadikan hari tersebut dicatat di dalam kalendar.

Tarikh yang diakui secara rasmi di berlainan negara.
Ahad ketiga bulan Jun
Amerika Syarikat, Afrika Selatan, Argentina, Bahamas, Bangladesh, Belanda, Bulgaria, Chile, China, Colombia, Costa Rica, Cuba, Cyprus,
Filipina, Greece, Guyana, Hong Kong, India, Ireland, Jamaica, Jepun, Kanada, Malaysia, Malta, Mauritius, Mexico, Pakistan, Panama, Paraguay, Perancis, Peru, Puerto Rico, Singapura, Slovakia, Sri Lanka, Switzerland, Trinidad dan Tobago, Turki, United Kingdom, Venezuela, Zimbabwe.
23 Jun
Nicaragua, Poland, Uganda.
30 Julai
Vietnam.
Ahad ketiga bulan Julai
Uruguay.
Ahad terakhir bulan Julai
Republik Dominican.
23 Mordad (bulan kelima kalendar Iran)
Iran.
Ahad kedua bulan Ogos
Brazil.
8 Ogos
Taiwan.
Ahad pertama bulan September
Australia, New Zealand.
Ahad kedua bulan November
Estonia, Finland, Norway, Sweden.
5 Disember
Thailand.
23 Februari
Belarus, Rusia, Ukraine.
19 Mac
Bolivia, Honduras, Itali, Liechtenstein, Portugal, Sepanyol.
5 Mei
Romania.
8 Mei
Korea Selatan.
Hari Ascension
Jerman.
Ahad pertama bulan Jun
Lithuania.
5 Jun (Hari Perlembagaan)
Denmark.
Ahad kedua bulan Jun
Austria, Belgium, Ecuador.
17 Jun
El Salvador, Guatemala.
Most Beautiful Pictures 10 - image of a northern mockingbird
 akhir kalam bicara,
Rasulullah SAW bersabda:

Maksudnya : " Tidak akan masuk syurga orang yang suka menunjuk-nunjuk pemberiannya, orang yang derhaka kepada kedua ibu bapanya dan orang yang ketagihan minuman keras. "
Sunan al-Nasai'

semoga abi panjang umur dan dimurahkan rezeki selalu..

1 comment:

Fuad said...

kagumnye dgr,,hargailah jasa ibu bapa kita,.

terima kasih..datang lagi


inna solati..wa nusuki..


FRIENDS

coretan rinduku

Labels

SMILE

Life's Too Short
Grab a Funny Picture from pYzam.com

Search This Blog