nuffnang gadget

Nuffnang Addsense

anybody interested, just click on it to Follow by Email

Thursday, July 16, 2009

KALAM SAKAN ISRA' MIKRAJ



disampaikan oleh:
1. ustaz Abdullah bin Jalil (USIM)
2.ustaz Mohd Izhar bin Mohd Arif (UKM)

ana sekadar nak berkongsi sedikit ilmu yg ana dapat semalam..
ramai org sibuk mengejar malam terbaik..dikatakan ingin membuat amalan sebanyak mungkin supaya diampunkan dosa...tp malam len dok tidur tak sedak pa..bertuah dak?
macam2 manusia ni...ada yg sibuk puasa bulan ramadhan tp solatnya tidak..siap selamba pulak tu..tak rasa bersalah langsung..

sedangkan pernah x kta terfikir? cara di fardhukan solat lebih banyak protokolnya..lebih tinggi keistimewaanya...Nabi Muhammad s.a.w telah mengadap Allahu rabbana untuk mendapatkan hanya 5 waktu ntuk mengerjakan solat...subuh,zohor,asar,maghrib,isyak...sekejap je..sikit je..tp masih ramai yg abaikan..terlalu ramai yg lekehkan...
fikir: "mengapa solat 12 difardhukan bukan dengan wahyu biasa (tidak sama denganpensyariatan ibadah yg len?)

baginda tepaksa berjalan jauh dari masjidl haram ke masjidil aqsa(ikut logik perjalanan memerlukan 40 hari), dari sna baginda bertolak pula ke sidratul muntaha..melalui 7 lapisan langit..yg disetiapnya terdapat malaikat yg menjaga di lapisan masing2..

peristiwa israk mikraj berlaku pua ketika nabi berada dia dalam kesedihan, kehilangan isteri tercinta Saidatina Khadijah..seorang pedokong dan sumber kekuatan buat baginda...yg di gelar " "... selepas khadijah, bapa saudara tercinta, Abu Talib pula mengekori...kesediahan baginda akhirnya ditenangkan sdn oleh Allah...sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha bijaksana dalam mengatur yg terbaik buat hambaNYA..apatah lagi buat kekasihNYA Muhammad bin Abdullah....

kadang2 bila trlalu banyak membaca, kita akan terbaca juga crita Israiliyat tntg israk mikraj yg direka2..mka hati2la dlm bacaan anda..kalau nak ikutkan landasan Nabi yg betul, pelajarilah Sejarah Nai yg sebenar2nya..InsyaAllah disitu kita tidak akan lari dari landasan ISLAM yg sebenar...

terlalu banyak yg nabi lalui n tempuhi hingga hampir2 membawa maut untuk memastikan ISLAM sampai pada kita tp apa pengorbanan kita pda baginda?susah sikit pun dah tak tahan..dapat c mna2 sabjek dah senang2 salahkan lecturer yg mngajar..mna nak dapat kbrkatan...Nabi diuji n di timpa pelbagai dugaan bukan untuk saja2 tp untuk mengangkat martabat baginda...tp kita?bla ditimpa dugaan, kita suka menunding jari pd yg lain..np tidak salahkan diri..ingatlah Allah beri ujian hanya untk menghapuskan dosa kita n sebagai kafarah atas kelalaian kita padaNYA...

No comments:

terima kasih..datang lagi


inna solati..wa nusuki..


coretan rinduku

Labels

SMILE

Life's Too Short
Grab a Funny Picture from pYzam.com

Search This Blog

Loading...