nuffnang gadget

Nuffnang Addsense

anybody interested, just click on it to Follow by Email

Friday, January 30, 2009

salam kasih sayang



29 janauari 2008
Isu CINTA lagi? Aduhla…
Masa ni saya tengah duk rehat2 sambil layan 4 orang hero dok men bola.habis bergegar umah maktuk saya jd gelanggang,kalau nenek balik dari surau ni habisla…saja je taip ni hilngkan boring,nak study xda zauq lagi…Sy terbaca 1 article dalam internet..y sy dah copy la,umah nenek xda wirelessla…n isu sensitive..CINTA REMAJA… Lumrahlah manusia aka nada berkenan pada lawan jenisnya…kalau xda rasa 2 agak2nya napa ek?fikirla sendiri.. Tapi, bukan sng sbrnya kita nak suka or in bracket “jatuh cinta” dengan seseorng..agaknya kalu orang pempuan pe ciri2 laki yg dia nak…kalu sy,aling kurang nak yg berkopiah,sejuk hati memandang, kuat pegangan agama,tak ska yg banyak ckp,rajin n sungguh-sungguh untuk buat sesuatu perkara.saya tak ska org wat sambil lewa tambah2 benda tu penting.eg tesis@study...
So? normalla sy kan? hehe…tapi kanak-kanak bawah umur tak bolah terlibat ngan suma ni lagi taw.Cuma yg dah matang pemikiran n fizikal je DIBENARKAN..terbaca saya pada satu ayatNYA kat petikan ni yg bermaksud “Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya adalah Dia menciptakan untukmu istri-istri dari jenismu sendiri , supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya , dan dijadikan-Nya diantara kamu rasa kasih sayang .Sesungguhnya pada yang demikian itu benar- benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir” (QS. Ar Rum: 21)
Ada satu pandangan dari pengunjung website tersebut yg bwt saya tertarik dengan kata2nya“ada sebuah peribahasa “teliti sebelum membeli ” begitulah yang di namakan jodoh dalam memilih pasangan kita masing2. saya hanya menyarankan bahwa memilih pasangan jangan di lihat dari luarya saja akan tetapi amatilah sampai “kedalam”. seorang yang berpakaian sopan belum tentulah dia punya perangai yang baik dan punya toleransi yang baik terhadap orang lain.akan tetapi ikutlah apa yang di perintahkan oleh Rosullulloh dalam hal memlih pasangan kita masing2.yang penting di sini adalah seorang wanita/perempuan yang sholeh dan bertaqwalah yang paling baik untuk pasangan kita masing.”
Em,berbalik pula nagn isu yg saya bincgkan tdi…kenal dulu sblm kawin…boleh kah?sy sdn pun tak tahu..yg sy pasti cinta 2 adalah sesuatu yg suci..dalam cinta da rindu,kasih sayang,harmoni dan pelbagai perkara indah lagi.jadi, kita xblh anggap cinta satu benda kotor sdgkan kekotoran dan kesucian tergantung dari bingkainya. Ada bingkai yang suci dan halal dan ada bingkai yang kotor dan haram.
Islam sendiri melarang seorang wali menikahkan seorang gadis tambah wanita yang janda tanpa persetujuannya dan menghalanginya untuk memilih lelaki yang disukainya seperti yang terdapat dalam Al Qur’an yang bermaksud :: “Maka janganlah kamu (para wali) menghalangi mereka kawin dengan bakal suaminya” (QS. Al Baqarah: 232)
sy dah nak stop jadi kat sni sy just nak kongsi cara mengenali pasangan melalui bulan.jangan percaya just suka2 je..kali ni saya berkenan kat bulan MEI dan JULAI n lain kali akan saya bawakan untuk bulan2 y len. Kalau rajin saya akan critakan tntg bercinta menurut Islam..akan datang
MEI
# Pandai menarik hati pasangan.
# Perasaan cinta yang mendalam.
# Mudah untuk dipujuk.
# Kurang suka untuk sentiasa bersama.
# Sentiasa dahagakan kasih sayang dari pasangan tapi tak pandai memperlihatkan.
# Nekad untuk menjaga hubungan yang baik.
# Pandai mengatur hidup pasangan (bukan Queen Control atau King Control)
# Suka mengangankan sesuatu yang indah bersama pasangan.
# Pilihan yang tepat dalam berpasangan.
# Amat mudah jatuh cinta dan menerima cinta seseorang.
# Baik dan jujur dalam perhubungan
# Ambil berat dalam menjaga hubungan
# Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 6, 9, 10, 11
JULAI

# Amat suka didampingi pasangan.
# Sukar difahami oleh pasangan.
# Sentiasa menjaga maruah diri, pasangan dan perhubungan.
# Amat menghargai kesetiaan pasangan dan mudah memaafkan.
# Mengambil berat dan menyayangi pasangan
# Berkebolehan untuk meluahkan isi hati terhadap individu yang dicintai
# Mudah terluka dan lambat untuk pulih.(parut payah hilang)
# Suka merajuk dan dipujuk.
# Suka mendengar dan tidak suka membantah.
# Cemburu terhadap pasangan.
# Suka menilai dan menjaga perhubungan.
# Amat mudah dipujuk dan berterus terang.
# Setia terhadap pasangan
# Pasangan Ideal: Lahir bulan 4, 6, 7

No comments:

terima kasih..datang lagi


inna solati..wa nusuki..


coretan rinduku

Labels

SMILE

Life's Too Short
Grab a Funny Picture from pYzam.com

Search This Blog

Loading...