nuffnang gadget

Nuffnang Addsense

anybody interested, just click on it to Follow by Email

Saturday, March 28, 2009

versi 1: SURAH AN-NUR


aslalamualaik...erm...dah sem akhir rupanya ana...
sem ni ana kena hafal surah An-Nur...fuh, surah ni dahsyat...amat menkagumkan...best..
i2lah mukjizat Al-Quran..baru 1 surah je ana kaji betul2...berapa ramai orang Islam hari ni yang ada Al-Quran tapi tak baca, baca tapi tak faham?erm...dahsyat kan...jadi mcm mana nak hayati Al-Quran n dari penghayatan baru kita akan timbul kagum n sayang pada Al-Quran...
ana terdetik kata2 ustz Ismail kamus....mana lagi bek?Quran yang mahal2 dalam almari atau Al-Quran yang murah2 tp dibaca..ingatlah...tengok Al-Quran pun dapat pahala..baca 1 huruf dapat 10 kebajikan...jd?atas kita sama ada nak@xnak...

banyak bhgian tasfsiran...n hari ni u ayat awl...
1-Ini ialah satu "surah" yang Kami turunkan dan Kami wajibkan hukum-hukumnya, serta Kami turunkan padanya ayat-ayat keterangan yang nyata supaya kamu beringat (mengamalkannya).

2-Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.

3- Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.

4- Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebat dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik.
5- Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu (dari kesalahannya yang tersebut) serta memperbaiki amalannya, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


bacalah...cuba kita tgk...dari awl2 lagi dah tersurat hukum hudud bagi penzina...betapa kejinya penzina dan betapa beratnya balasan...tapi kenapa Malaysia xnak buat? itu yang menjadi tanda tanya u ana...bila dilaksana hukum Allah maka hikmahnya sgt besar...cuba kita fikir kalau sorang berani nak berzina...dia dihukum hudud...maka, ini akan menggerunkan orang lain untuk melakukannya...dioarang akan cuba elak diri dr terlibat ngan hal zina ni...tp skrg?
hukum kita..hukum kafir...sebab pe ana hukumkan gni?
sebab xda pun dalam Al-Quran dan Hadis...ijma' n nak qias pun terpesong...
sedangkan Islam tertegak pada angka dan fakta yg tercatat didalam Al-Quran..
salahkah ana?di arab saudi boleh laksanakan...napa tidak kita jua yg tak henti war2kan kita ni negara ISLAM...ana teringt masa Ustz Hadi da kata nak laksanakan hudud kat trengganu..kadar peratus jenayah...turun mendadak..tak caya?kajilah..n u"ll get da proof...

HUKUMAN...
1-penzina muhsan(dah kawin)-direjam sampai mati
2-penzina ghairu muhsan(blm kawin)-disebat 100kali...n dibuang negeri(jumhur)
tapi dakhilaf ulama mazhab tntg buang negeri....(Imam abu hanifah kata..hal buang negeri ni terpulang padaImam kawasan tersebut)

No comments:

terima kasih..datang lagi


inna solati..wa nusuki..


coretan rinduku

Labels

SMILE

Life's Too Short
Grab a Funny Picture from pYzam.com

Search This Blog

Loading...